Sunday, May 29, 2011

why do we need to read AL-QURAN, even we can understand arabic..??

assalamualaikum wbt..

hatiku terdetik utk menaip post ni 
bila ada seorang hamba ALLAH ni bertanya," KENAPA KITA PERLU BELAJAR YE..??"..
(pertnyaan ni diajukan bila my mentor tanya ada soalan lagi..?? nak tanye ape2 ke..?? xberkaitan dgn pelajaran pun xpe..)
memang, bila first time dngr dia tanya soalan tu..rasa macam $#$$$$!!!

"alaaa..leceh ar soalan..xkan xtau lagi kot..dah 11tahun belajar..xkan xtau lagi kot utk apa kita belajar sebenarnya...6 taun sek rendah..tambah lagi 5 taun sek men,, xtermasuk blajar kat tadika lagi kan..ape punya soalan laa..",hati kecilku berkata.

hey..hey..hey...
judge yourself okay..
tapi..
bila difikir-fikirkan balik soalan yang diajukan tu,, tetiba my mind was stucked..
i don't know why..

benar,, kita belajar adalah untuk menuntut ilmu, dan mungkin juga ia adalah tanggungjawab bagi seorang muslim_bukan senang nak jaga tanggungjawab ni kan.., dan mungkin jua kita belajar ni sebab nak jadi doktor,engineer n etc, ada juga yang menyatakan belajar ni kan jihad..tp depend on niat korang laa.. =)
semua jawapan kat atas ni betul..langsung xde salahnya [ni jawapan dr kanak2 riang..my mentor senyap je]

tiba2 my mentor pun bersuara,,
dia kata,"sebenarnya, dalam hidup kita ni..semua benda kita kena belajar..xkiralah benda simple ke, benda besar ke..ape2 ke, semuanya kita belajar..kalau korang xnak belajar medik pun, and korang nak jadi surirumah sepanjang masa ke..korang still kena belajar...conthnya kan..seorang surirumah ni,, dia mesti kena belajar cara nak masak, nak kemas2 rumah macammane..nak jaga anak macam mana..and macam2 lagi laa.. but the main point is "BELAJAR"..

SO..FIKIR2KANLAH YE!! 

even kalau korang bertanya WHY DO WE NEED TO READ AL-QURAN, EVEN WE CAN UNDERSTAND =D ARABIC..??



ada satu kisah yang akan menjawab persoalan ni... 
{teruskan skroll ke bawah ye}

terdapat seorang lelaki tua yang tinggal di sebuah ladang di KENTUCKY, US dengan seorang cucunya. Setiap hari si datuk ini akan membaca al-quran di dapur.dan cucunya akan mengikut perbuatan datuknya itu.

Suatu hari.si cucu bertanya kepada datuknya," Atuk, saya baca Quran tapi xfahamlah maksudnya..kalau faham pun, saya akan lupa bila tutup Quran.jadi, apa gunanya kita baca Quran ni? "

Si datuk lalu berpaling sebentar dan mendapatkan sebuah bakul yang kotor kerana diisi arang sebelumnya.

" Nah, kau pergi ke sungai, bawak air dalam bakul ni." si cucu pun as ke sungai yang berhampiran dengan rumah mereka di ladang. Apabila pulang, tiada lagi air yang tinggal.

"kau lambat sangat. cuba lari laju2 sikit". SI cucu berlari ke sungai dan apabila sampai di hadapan datuknya, tiada juga air yang tinggal.

'Tak boleh la atuk'. cuba sekali lagi. kali ni si atuknya melihat dari pintu. Si cucu pun cepat2 ke sungai dan berlari membawa bakul untuk ditunjuk kepada atuknya. "Nampak tak atuk? tak bleh lah."

"tak ade gunanya" bentak si cucu."

Si datuk pun berKATA," Jadi kau rasa xbergunalah? cuba kau tngok bakul tu".
Speperti baru tersedar, si cucu baru perasan yang bakul yang kotor tadi, kini sudah  bersih.

terus si datuk menyambung," Macam itulah dengan membaca al-Quran, walaupun tidak memahami maksudnya.tetapi ia tetap membersihkan si pembacanya,itu semua dengan kehendak ALLAH.Kerja ALLAH.."

p/s :SUBHANALLAH.tersentak saya bila terbaca artikel berkenaan yang sebelum ini kita sering sahaja memberi alasan nak tunggu faham Al-Quran baru hendak membacanya selalu...ambil iktibar dari cerita di atas. semoga bermanfaat hendaknya :)

4 comments:

munirah ismail said...

salam, mintak izin share....

zhafirah nur hasya said...

dr moonlight: ye2..boleyh je =) silakan.. smoga bermanfaat hendaknya :D

sarah said...

best2. bace Quran ni walaupun x faham pun dpt bersihkan hati. kalau faham lgla byk manfaat.beruntunglah kite amik bhs arab. kan2 huhu

zhafirah nur hasya said...

ye sarah :)