Monday, January 3, 2011

tahuN baru...???



salam warga k0ta..
salam buat semua :)

Alhamdulillah..akhirnya melangkah jua kita ke tahun 2011..
memandangkan org2 Barat mengatakan ia merupakan TAHUN BARU..
jadi
kemungkinan anda-anda sekalian..kebanyakannya sudah mempunyai matlamat baru, cita2 baru, gaya baru, baju baru n watever lah..yang penting,, semuanya diperbaharui kan..??

tapi sudahkah kita lupa..???
kita adalah salah seorang drpd umat islam..
iaitu dibawah umat Nabi Muhammad s.a.w..

hatiku tiba2 terdetik
apabila terbaca salah satu status fb drpd kawan ana
statusnya menyatakan :

"Maal Hijrah or Happy New Year? Which one is more important? Let's think!"


s0.
what ur opini0n..???
hurmm

~~antara k0men2 yg diper0lehinya~~

"think2 =)"
dan ada juga yg menyebabkan org2 berfikir panjang....dgn mengatakan : "still cannot decide.. (still thinking)"

namun,,kalau stail islamik skit.. :__
"azam baru,tekad baru,harapan baru...bilamana tibanya tahun baru.but da most important,semua perubahan lillahita'ala =)"

and ada juga cakap : "both... hehe"

tapi..sekiranya anda diwajibkan memberi komen..
apakah komen anda..??

****fikir-fikirkanlah****

" Dari Amirul Mukminin Umar Al-Khattab r.a katanya : " Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : - ' Hanyasanya amalan-amalan itu adalah ( bergantung ) kepada niat, dan hanya bagi setiap manusia itu apa ( balasan ) yang diniatkannya. Maka barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya itu adalah kepada Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa yang berhijrah kerana dunia yang ingin ia memperolehinya atau kerana seorang perempuan yang ingin ia menikahinya, maka hijrahnya itu adalah atas apa yang ia berhijrah kerananya.'

"SELAMAT BERHIJRAH,semua :)"

Dari Ibn Abbas r.a dari Rasulullah SAW yang meriwayatkan hadis ini daripada Tuhannya Tabaraka Wa Ta’ala, katanya : ” Sesungguhnya Allah telah menetapkan yang baik dan yang jahat, dan telah menerangkan keduanya itu. Maka barangsiapa yang bercita kepada kebaikan, kemudian ia tidak mengerjakannya – Allah akan mencatit disisinya satu hasanah yang sempurna. Dan jika ia melaksanakan, nescaya Allah akan mencatitkan di sisi-Nya sepuluh hasanah hingga tujuh ratus kali lipat ganda dan hingga sampai beberapa kali ganda banyaknya. Dan jika ia bercita-cita mengerjakan sesuatu kejahatan kemudian tidak dilakukannya, Allah akan mencatitkan di sisi-Nya satu hasanah yang sempurna. Jika ia meneruskan cita-citanya yang jahat itu dan melakukannya, Allah akan mencatitkan baginya satu kejahatan sahaja. ~ Riwayat Bukhari dan Muslim dalam kitab sahih keduanya.

p/s : bila dah terbaca post ni..so..berusahalah utk berhijrah.. jgn bace je tau :)

No comments: