Saturday, October 2, 2010

jihad menuntut ilmu..

WEDNESDAY; 22.51 PM
L0CATI0N : CAIRO,EGYPT (DLM BILIK; RUMAH KAWASAN ABURISSHH)

assalamualaikum w.b.t...bismillahirrahmaanirrahiimm..ku mulakan bicara c0retan hati aku kali dengan lafaz syukur ke hadrat illahi kerana aku masih dberikan waktu dan kudrat serta kesempatan utk aku coretkan serba sedikit kehidupan aku di bumi anbiyaa' ini..ardhu kinanah dan juga dikenali sbgai bumi 'masin'..

apa yg dimaksudkan prkataan "masin" itu, ialah dimana ALLAH senantiasa memakbulkan d0a hamba-hambanya...INSYAALLAH~~

sudah lama kurasakan bl0g aku ini tidak berpenghuni..sejak aku meninggalkan tanah airku..MALAYSIA,,FAMILY KU,, negeriku KELANTAN..ketika jam aku berdetik menunjukkan pukul 5.30 pagi, 18.9.2010, KLIA..sejak hari itulah..aku x upd8 bl0g aku..mungkin itu disebabkan aku masih terpinga2 di bumi anbiyaa' ini..tdk menemui wireless..buzy dgn minggu orientasi..n kuliah aku kat cair0 university..

sebenarnya..aku ingin berk0ngsi serba sedikit pengalaman aku ketika mulanya aku menjejakkan kaki di bumi ardhu kinanah ini..
ramai seni0r2 yg bertanyakan aku.."apakah perasaan adek pabila tiba di bumi mesir ini,, dan apakah harapan adek selain utk blajar medik?"
terus terang kunyatakan..perasaanku ketika mula2 mendarat dibumi ini ialah..pertama2nya..aku berasa teramat kagum kerna aku sudah mencapai sbhagian drpd keinginan aku utk menjelajah ke luar negara..ALHAMDULILLAH kupanjatkan kesyukuran kerna aku diberikan peluang utk menjejakkan kaki serta melangkah di bumi para anbiyaa' ini..namun demikian..aku juga turut terkejut dengan keadaan masyarakat di mesir..kehidupannya..persekitarannya..makanan yg dijualnya..dsbgnya..SUBHANALLAH~~ xterkata2..

bukannya apa..'culture sh0ck' laa katakann..keadaan persekitaran bumi disini amatlah berbeza..d0if..bngunannya tdk bercat..smpah sarap merata2..debuan pasir berterbangan menghiasi bumi mesir ini..pak arab n mak arab yg sihat2 semuanya..kedh0ifan kenderaannya..kereta kuda..keadaan cuaca yg panas kering..bau persekitaran yg xmenyenangkan..dan banyak lagi..namun..subhanallah..masyarakat disini tetap tabah menjalani kehidupan mereka dari hari ke hari.. yang paling mengagumkan aku ialah..keadaan jalan rayanya..n0 traffic light..tp jarang kemalangan...tp kalau di MALAYSIA xde traffic light??? ape akan terjadi?? **fikirkanlah**

kalau k0rang nak survive kat mesir,,aku cadangkan ar..korang semua kene bersedia mental n fizikal..kalau tak,, baik balik malaysia je laaa..
minggu first..kit0rang ada orientasi..5 hari..n then ada jaulah ke piramid,kubu salahuddin,makam imam syafiie..best ke tak?? b0ley tahan laa..seminggu ni..kitorang still diiringi seni0r2..mkanan disediakan..n masih bwh jagaan laa..so. kit0rang xterfikir sgt la pasal c0mmunication dgn penjual2 arab n duit2 'giniih' ni..

tapi selepas berakhirnya PSMB tersebut..kitorang dipindahkan ke rumah penempatan tetap kit0rang..ada yg menetap di sayyeda zainab, imarah 11, kawasan aburishh n lain2..
AKU menetap di ABURISHH..dekat je dgn imarah 11 n sayyeda zainab..bersebelahan je..
kit0rang start kuliah hari sabtu..25.9.2010.. dr aburishh ke cairo u..kitorang jalan kaki je..nak kate dekat, xde lah dekat pon..nak kate jauh..agak la jauh..tp 20 minit je boley smpai..kalau jln cepat2 laa..bukannya melenggang..fuuhh!! hari2 jln kaki..b0ley kurus ni..ngehehehehe..

k0nflik yg aku alami masa minggu first start kuliah ni,, KEKURANGAN WANG..bukannya kurang...satu giniih pon xde..ape kes..org laen semua da beli buku..beli mkanan..beli brng keperluan n mcm2 laaa..aku>>..............
termangu-mangu..xtau nak wat ape..buku xley nk beli..itu xley..ini xley..hurmmm..mmg kene t0ugh giler ar time tu..rase nk baliik malaysia pon ade..huhuhu..nseb baek roomate aku (SARAH NAQIYYAH) bg pnjam duit die..kalau tak,, tak survive la aku kat sini..bnyak jgak ar aku pinjam..150 usd,utk perab0t rumah..,dan menjadi tanggungjawab aku utk bayar balik..

rumah yg aku diami skarang ni brada ditingkat 9..naseb baek ada lif ..huh!!kalau x..habis la patella lutut aku hancur..hehe..sesetengah imarah,,xde lif tau..lg ter0k dr aku la..syukur~~alhamdulillah~~tapi..bilik aku..fuh~~panas giler...meruap-ruap haba..pancaran mentari terus menembusi tingkap bilik aku..n mungkin jga disebabkan rumah aku paling atas k0t..huhu.. h0usemate aku :

KAK AZAH :TAHUN 6, CAIR0 U

KAK IZZATI :TAHUN6 ,CAIRO U
KAK NAZIRAH : TAHUN 2 ,CAIR0 U
KAK RUBY : TAHUN 4. CAIR0 U
SARAH (CLASSMATE KAT iNTEC)
AND...
AKU..

No comments: